الأحد، 8 فبراير 2009

قواعد المرور في مصر




قواعد قياده السيارات في مصـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر
1- اول قاعده :لو عربيتك قديمه او كبيره استخدم المبدأ القانوني :اللي خايف على عربيتو يوسع !!!
ملحوظه :ابعد عن سكه العربيات المخرشمه .. بيسوقو بنظريه ضربو الاعور على عينو !!
2- تاني قاعده :قاعده البوز بير :اللي يدخل بوز عربيتو الاول للتقاطع هو صاحب اولويه المرور احرص على ان تكون صاحب اول بوز
ملحوظه :لا نتطبق قاعد البوز على مع اي لوري او اتوبيس حرصا على بوزك لا مؤاخزه
3-تالت قاعده :الاشارات تكشف نواياك للاعداء اياك ان تستخدمها
4- رابع قاعده :لا تترك مسافه بينك و بين السياره التي امامك فهذا له عده مخاطر
: - عربيه تانيه هتملا الفراغ في ثواني
- هتدي فرص للعيال يعملو غرز قدامك
- كل الماشيين هيغمضو عنيهم و يعدو من الحته دي
- اللي وراك هيقعد يزمر - لو كان مؤدب - او هتسمع شويه اسامي حيوانات من اللي قلبك يحبها - لو كان سواق تاكسي مؤدب - او هيخبطك من ورا لو كان سواق ميكروباص - ودول ما فيش منهم حد مؤدب
5-خامس قاعد :الاشارات مش معموله عشان تنظم المرور معموله عشان شكل القاهره يبقى متحضر بس !! اعتمد على العساكر ( مع تحمل كامل المسؤوليه لو واحد شاورلك تعدي و بلدياته من الناحيه التانيه قتح السكه ) او يفضل ان تستعمل قاعده البوز بير ( راجع القاعده التانيه )
6-سادس قاعده :ازا كنت مش واقف ف الصف الاول ف الاشاره اعمل حسابك تزمر بشكل متواصل و هستيري اول ما تفتح الاشار لان الناس اللي قدام بيبقوا واقفين ف الاشاره من زماااااااااااااااااااان و جايز جدا يكونو ناموا !!
7- سابع قاعده :معظم الحوادث تحدث ف التقاطعات اول ما الاشاره ما تحمر كل ما عديت الاشاره الحمره اسرع كل ما قلت فرصه انك تتخبط !8- تامن قاعده :الشارع مكان مقرف سوق باسرع ما يمكن عشان تتخلص من الهم ده بسرعه الناس الي ماشيين بالراحه مرضى نفسيين بيستمتعو بالعذاب يستهلو اللي يجرالهم مش كده بردو ؟!
9- تاسع قاعده :من حقوقك الدستوريه ان تركن امام باب المحل الذي تريد ان تشتري منه اذا سبقك واحد ابن ستين في سبعين و ركن قدام البابا فمن حقك تقفل عليه و تركن صف تاني او تالت و مش مهم لو الشارع اتقفل ايه يعني لما النس تتعطل 10 دقايق عشان تستمتع بحقوقك الدستوريه ؟هي يعني الدنيا طارت و لا كان وراهم الديوان ؟10-عاشر قاعده :من حقك ان تخرج محل انتظارك في اي وقت تشاء اكسر الدركسيون شمال و اطلع اي حد ماشي ف الشارع لازم يقف لك فورا ( راجع البند السابق )
11- القاعده الحاديه عشر :احترس من ثلاثه انواع من السواقين بيسوقو و كأنهم مش ممكن يموتو :1 - العيال الروشين اللي بيلعبوا computer games فاكرين ان ممكن يكسبو ال life زياده لو ساقو اسرع 2 - موتيسكلات توصيل الطلبات 3 - سواقين الميكروباصملحوظه :اوعى تحاول تثبت لحد منهم ان فكرته غلط .. فاهمني !!!
12- القاعده الثانيه عشر :لما تشوف حادثه لازم تهدي و تتفرج - مش مهم تساعد - الحجات دي دمها اخف من اخبار التلفيزيون الممله و بعدين لما الطريق وراك يقف تحمي المجتمع من حادثه تانيه !
13- القاعده الثالثه عشر :الكناسين لازم يحللو اللقمه اللي بياكلوها حاول تنفعهم و ترمي اي حاجه من الشباك
14-القاعده الرابعه عشر :لما تخلص السيجاره اوعى تحطها ف الطفايه ارميها من الشباك اول ما تشوف واحد بموتوسيكل معدي جمبك عشان يحرم يعمل غرز
15-القاعده الخامسه عشر :من حقك ان تعبر الشارع من اي مكان و في اي وقت
16-القاعده السادسه عشر :اذا كان هناك سياره قادمه اعمل نفسك مش واخ بالك و عدي براحتك خالص هو هيقف هو اهبل يودي نفسو في داهيه ؟
17-القاعده السابعه عشر :اياك ان تنظر نحو السياره القادمه اعبر الطريق وظهرك لها حتى لا يشك احد السائقين انك تراه و يحاول يخوفك عشان تقف
18-القاعده الثامنه عشر :حتى لو شفتو اوهى تخاف بالذات لو معاك بنت تبقى راجل ملو هدومك و تخاف من حته عربيه ؟!! طنش و سيبو يتفلق
19-القاعده التاسعه عشر :الرصيف ليس للمشاه بل لركن السيارات و فرشات الباعه لذلك يحق للمشاه السير و سط الشارع ( لمزيد من الامان راجع القاعده السابقه )
20-القاعده العشرين :اذا كان الماشي من فئه النقل الثقيل فمن ابسط حقوقه انو يمشي على اقل من مهله و يهتز براحته و اللي مش عاجبه الهز يدور على لوري يخبطو خلصنا القواعد بس امشو عليها امانه عليكو واخيرا على رأي اللي قالو
( يبقى انت اكيد .. اكيد في ف مصر )

ليست هناك تعليقات: